(Social Media Marketing (SMM
المقال ده مش للمصممين وبس ده للعملاء برضو وحضرتك دورك كمصمم توعي العميل للنقاط الموجودة في المقاله دي ... AL Mo3gza
بدايه جميله جداً علشان نعرف بس احنا بنشتغل "social media" ليه ...
طيب ايه الفايده اللي هاخدها من ورا "social media" لما اعمل اعلان قوي مثلا ؟؟
2- عرض المنتجات بشكل فعال , هتلاقي نفسك عارف توصل للعملاء ايه هو منتجك بوضوح .
3- إضافة إلى العلامة التجارية وشخصية شركتك , مع الوقت هتكبر وهتلاقي نفسك ليك علامة تجارية وشخصية .
4- تحسين أداء الإعلانات المدفوعة , مع الوقت هيجيلك افكار للاعلانات مختلفة جداً ومع وجود المتخصص هتتحسن .
كل ما يكون المحتوي الخاص بالاعلان او المنشور اقوي كل ما يكون احسن طيب ازاي يحصل ده ؟؟
الفكره من الاعلان جذب اكبر عدد من العملاء لشراء منتج معين او استخدام خدمه معينه طيب ما احنا عارفين ده ايه الجديد !! , هقولك ايه الجديد ...
الجديد انك مطلوب من حضرتك كمصمم انك تجسد كل الجماليات في المنتج الموجود قدامك مش بس كدا وتعكس روحه للعملاء سواء صوره مرسومه كتابه مكتوبه فيديو متصمم او متصور
بص علي الاعلان ده , الاعلان مفهوم ولا لا , مش صاحب التصميم هو اللي يحكم , الجمهور بس اللي يحكم وحضرتك تقدر برضو لانك سواء مصمم او ناقد او مهتم بالموضوع اكيد ليك الحق في التعليق :
هقولك لا خليك معايا للاخر ... انا عارف ان الصور دي من اهم طرق الاتصال مع العملاء وهي الجذابه اكتر للانتباه
, طيب مثلا بتعمل اعلان شامبو هتمشي الصوره زي الفل , لكن بتعمل اعلان لخدمه زي ميزا مثلا مينفعش يستخدموا في اعلاناتهم صوره مش هتوصلك المطلوب ف هتحتاج فيديو او infographic .
طيب انت بتعمل اعلان خدمي بتوضح فيه طريقة شغلك يبقي اكيد هتحتاج infographic ... زي المثال ده مثلا :
- تأكد من أنك تعرف مين هو جمهورك
1- من اي فئة (السن والجنس والمكان والطبقة الاجتماعيه) ؟
2- ما هي المنصات التي بيستخدموها ؟
3- هل هم من مستخدمي التواصل الاجتماعي ولا المنتديات ولا مواقع الويب المختلفه ؟
4- ايه هي الرسالة اللي عاوز انقلها ؟
5- عاوزهم يحسوا ب ايه ويعملوا ايه لما يشوفوا اعلاناتي ؟
6- ايه اللي بيعجبهم / بيتابعوا مين ؟
- ابحث عن هدفك واسال نفسك الاسئلة دي
1- ما هو هدفي من هذا المنشور؟
2- هل أحاول زيادة المبيعات؟
3- هل أرغب في زيادة الزيارات إلى موقع الويب الخاص بي؟
4- هل أحاول زيادة المشاركة على صفحتي؟
- ادمج علامتك التجارية في التصميم
في المتوسط ، بيستغرق الموضوع سبع مرات تقريبًا لرؤية علامتك التجارية أو سماعها حتى يتعرف عليها الجمهور. يعني الاتساق والتكرار لعناصر العلامة التجارية مثل الشعار والألوان والخطوط ، أمر ضروري.
تأكد من تضمين شعارك في كل صورة ولكن ضع في اعتبارك اللي اتعلمناه لغاية دلوقتي . جميل جداً انك تحط شعارك في صورك علشان انت عاوز أن يربطه الناس بعلامتك التجارية ولكن متخليهوش ياخد نص الصوره يعني .
الهدف من إنشاء تصميمات رسومية لمحتوى الوسائط الاجتماعية الخاص بك ليس فقط سرد قصة ولكن لجذب الجمهور ثم توجيههم لموقع الويب الخاص بك. لذلك إذا لم يكن الرسم الخاص بك يحتوي على علامة تجارية ، فإن الجهد بأكمله يصبح غير فعال. ليس من الضروري أن تكون كبيرة وجريئة ، فقط ما يكفي للسماح للناس في النهاية بمعرفة انت مين .
- الالوان والكتابه
يعد اللون من أهم جوانب أي تصميم. بيساعد على ضبط الحالة المزاجية ، وبيخلق جو ، وممكن حتى انه بيساعد علي استدعاء ذكرى , كل لون له معنى وعلم نفس بيخصه .
طيب سؤال مهم ايه اللي بترمز ليه علامتك التجارية؟ هل هي ممتعة ، ثابتة ، جديرة بالثقة ، إلخ؟ حضرتك محتاج اختيار الألوان اللي تعكس ما تمثله علامتك التجارية وممكن القيام بده من خلال البدء بلونين الي ثلاثة ألوان رئيسية. العثور على سمة اللون الخاصة بك أمرًا في منتهي الاهمية لنجاح التصميم.
هنتكلم عن الالوان بشكل اكبر في المقالات الجاية
بالنسبه للكتابه عارف ان العلامة التجارية الخاصه بالعميل بالظبط شبه طفله. عاوز يظهره للكل ويقول ويحكي عنه كتير جدا . ممكن تحس انك عاوز تستخدم كل كلمة ممكنة لشرح علامتك التجارية وليه هي رائعة جدًا. ومع ذلك ، عند إنشاء تصميمات رسومية لوسائل التواصل الاجتماعي ، لازم تبعد عن اي كلام كتير .
آخر حاجه انت عاوزها أن يشعر جمهورك بالارتباك. سواء كنت تقوم بإنشاء رسم لـ Instagram أو Facebook ، حاول قصر النص على خط واحد إلى خطين ، هتساعد الخطوط دي في إنشاء ترتيب في الصورة بطريقة جمالية. ممكن تستخدام هذه السطور بدمجها حول كتل النصوص. ممكن تستخدامها برضو كفاصل لكل عنصر موجود في الصورة. القيام بده هيساعد علي خلق إحساس بالتنسيق في تصميمك.
الهدف من اعلانات السوشيال هو توصيل رسالتك بأكبر قدر ممكن من البساطة. واحدة من أكتر نصائح التصميم الجرافيكي اللي تم التغاضي عنها هي التأكد من سهولة قراءة النص.
نصيحة إضافية! نظرًا لأن تصميمات الوسائط الاجتماعية الخاصة بك هيتم عرضها فقط على الشاشة ، اتأكد من ضبط اللون دائمًا على RGB ، وليس ألوان CMYK!
- خذ وقتك في التعلم واكتشاف الجديد
من أهم الحاجات اللي متناقشتش بشكل كافي قضاء الوقت في التعلم وتحسين مهاراتك وعملك. بقدر ما يتعلق الأمر بالتسويق الرقمي والعلامات التجارية ، لازم يتم ده على أساس منتظم.
ممكن تخصص جزء من وقتك كل أسبوع وتبدأ تتعرف علي الجديد والعملي ، وكمان الانضمام إلى المجموعات وتطوير صداقات العمل طريقة رائعة للبقاء على اطلاع.
في عدد كبير من المعلومات تحت تصرفك على الإنترنت ، هتبقي نقله كبيره في حياتك المهنية لو اهتميت بالتعليم وخصصت وقت كفايه لده ، بس خلي بالك نظرًا لمدى سرعة تغير التسويق الرقمي ، من الصعب أن تفضل في المقدمة ما لم تقم بالأقدام.
يعد اتباع هذه الاقتراحات والإرشادات البسيطة طريقة رائعة لتظل في المقدمه .
- أعد التفكير في أهدافك
هل استراتيجية التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي الخاصة بك لها هدف واضح؟ هل يمكنك تسمية وتحديد أهدافك؟ إذا لم يكن الأمر كذلك ، فمن الأفضل أن تنشئ قائمة كاملة بالأهداف الذكية لعام 2020:
محدد: النصيحة الأولى هي إنشاء مجموعة كاملة من الأهداف المحددة للغاية. من أكبر الأخطاء التي يمكن أن يرتكبها مسوق وسائل التواصل الاجتماعي هو تحديد أهداف واسعة جدًا. في ظروف زي دي ، من المستحيل تحديد ما ان كانت استراتيجيتك تعمل أم لا. علشان كدا ، سيب أهدافك تتضمن حاجه محدده جدًا زي مثلاً زيادة عدد المتابعين بنسبة 20٪.
قابلة للقياس: هذه النصيحة بتتماشي بشكل متوازي مع النصيحه الاولي. محتاج انك تخلي أهداف التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي سهلة التحديد والقياس. بالطريقة دي ، يمكنك تتبع التقدم من خلال رؤية الأرقام تنمو أو تنخفض.
يمكن تحقيقه: لازم تكون الأهداف واقعية. فكر في الموضوع للحظة وهتعرف على الأرجح أنك متقدرش تزود متابعيك بنسبة 100٪. يكاد يكون من المستحيل تحقيق الهدف ده ، خاصة إذا كان لديك بالفعل قاعدة جماهيرية قوية ، علشان كدا اتأكد من التمسك بإنجازات أكثر واقعية.
ذو صلة: بالطبع ، لازم تدور خطة التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي حول الأهداف ذات الصلة بعملك والنتيجة النهائية.
محدد زمنيًا: حدد الإطار الزمني اللي عاوز تحقق الأهداف دي فيه. ممكن إنجاز بعض الأشياء بسرعة نسبيًا بينما يتطلب البعض الآخر مزيدًا من الوقت ،علشان كدا خليك صبوراً واسمح لخطتك بالبدء في العمل. يمكنك أن تتوقع رؤية النتائج الأولى في شهر واحد ، أو ثلاثة أشهر ، أو ستة أشهر ، أو حتى عام واحد ، لكننا لا نوصي بتجاوز الأهداف السنوية.
____________________________________
الموضوع بسيط جدا بس محتاج شغل وعزيمه وادراك متطلبات السوق وانت فين منه وعاوز توصل لفين
المقال الجاي هيكون معانا رواد المجال بتصميمات سوشيال ميديا فيها افكار وابداعات وهيتم شرح كل مشروع منهم بطريقة المصمم
0 تعليقات
write here ... your imagine about your design